Головна | Стартова | Контакти | RSS
  Економіка
  Інфраструктура
  Нерухомість
  Торгівля
  Зв’язок
  Транспорт
  Туризм і рекреація
  Сільське господарство
  Паливо та енергетика
  Промисловість
  Фінанси
  Ринки і компанії
  Події


Курси валют НБУ 27.01.2010
USD 800.48 0.0000
EUR 1127.48 0.0000
RUB 2.6407 0.0000
PLN 275.653 0.0000
GBP 1291.05 0.0000




Мета новости...


Статті економіки

Виборчі програми кандидатів

Ростислав Слав’юк: Ні один із кандидатів у Президенти України особливо не докладеться до розвитку Львівщини

22.01.2010 12:23
Ростислав Слав’юк: Ні один із кандидатів у Президенти України особливо не докладеться до розвитку Львівщини

Новому Президентові України прийдеться добре попотіти для того, щоб забезпечити економічний розвиток країни. Варто відмовитися від деяких заяв і пожертвувати шматок рейтингу для непопулярних рішень. Населенню не варто очікувати дешевих кредитів, тіньовим підприємцям прийдеться сплачувати податки, а Львівщина може залишитися для майбутнього президента регіоном пісень та фестивалів.

Про складність майбутнього країни і Львівщини Вголос розповів професор, доктор економічних наук, завідуючий кафедри банківської справи Львівського інституту банківської справи Університету банківської справи Національного банку України Ростислав Слав’юк.

Пане Ростиславе, хто із кандидатів у Президенти України краще справлятиметься з економічною ситуацією в країні? Які випробовування чекають нас з приходом нового президента?

Обом претендентам прийдеться взятися за голову і почати щось робити. По-перше: бюджет України сьогодні є не просто дірявий, а його майже нема. По великому рахунку бюджетна проблем поставить на коліна того, хто стане президентом. Йому прийдеться шукати кардинальні варіанти виходу з ситуації, при чому цивілізованим шляхом, а не якимись наскоками. По-друге: пенсійне забезпечення. Вся Європа вже йде шляхом збільшення пенсійного віку, тому що зростання термінів життя населення, не вистачає коштів для фінансування пенсійних програм. Вся Європа сушить над тим голову. У нас це питання, не відомо за скільки часу, але все одно прийдеться ставити. А це будуть протести і нелюбов до того, хто прийшов на цю посаду. По-третє: незалежно від того, чи прийде Тимошенко, чи Янукович цей рік пройде під егідою стабілізації в економіці. Це буде проходити незалежно від президента. Президент тут нічого вже не зробить. Це почалося само по собі і бізнесові кола викарабкуються самостійно, не дивлячись ні на які процеси. Більше того, якщо взяти наші негаразди, втрати бізнесу, втрати бюджетів, втрати пенсійних фондів – це 50% лягає на політиків, якщо не більше. Наприклад, лише заява від одного з представників НБУ, що курс буде 12-15 гривень – це провокація, яка закордоном може попасти під кримінальний кодекс.

Той, хто прийде до влади, таких заяв робити не буде. Бізнес вже не буде слухати, а крім того, це буде могилою для президента. За великим рахунком, економічна ситуація від нового президента не залежатиме.

Якою є сьогодні діра у бюджеті? (граничний розмір дефіциту бюджету 2009 року визначений у сумі 31 млрд. грн.. За даними Мінфіну, за період січень-листопад 2009 р. дефіцит становив 16 млрд. грн., проте у Секретаріаті Президент України оцінювали дефіцит у понад 100 млрд. грн. – Вголос).


Я думаю, що цього вам ніхто не скаже. Загалом у всьому світі, використання кредитів міжнародних організацій в основному іде на погашення дефіциту бюджету. В нас так само. По суті, можна говорити, що, крім реального дефіциту, в нас ще є державний борг, який використали на погашення дефіциту. Виникає ситуація, що потрібно поповнювати дефіцит власними коштами, а також - обслуговувати борг, який виник в попередні роки. Треба погашати відсотки і суму боргу.

Вимога щодо дефіциту державного бюджету, яку ставив МВФ була дотримана. Ми не збільшили розмір дефіциту за рахунок того, що використовували запозичення. Проте, загалом, це можна назвати прихованим дефіцитом бюджету. Але він неприхований з тої точки зору, що його потрібно повертати. Доведеться в цьому році платити за борги попереднього року, а в 2011 році за борги 2010-го. Логіка така, що дефіцит бюджету акумулювався з боргами попередніх років, а це лягатиме на державний бюджет.

Тут, для того, щоб дати собі раду, майбутньому президенту прийдеться вирішувати питання податкових платежів і податкової дисципліни. Сьогодні ця сфера дуже запущена: частина бізнесу не платить податків, велика частина просто приховує. Велика проблема з оплатою ПДВ. Стосовно ПДВ буває найбільше порушень і це визнають керівники бухгалтерських відділів різних фірм. Часто є така ситуація, що іде експорт повітря, а вимагають відшкодування ПДВ.

Хто б не прийшов до влади прийдеться цю проблему вирішувати. Щоб бюджет був бездефіцитний, треба взяти податки. І брати податки не там, де їх платять легально (заставляти оплачувати наперед), а мова йде про тих, хто їх не платить. Крім того, доведеться вводити нові податки. З тою податковою базою і видами податків, які є, бюджет буде недостатнім для того, щоб погашати всі видатки. Якщо врахувати, що і один, і другий кандидати у президенти обіцяли збільшити всі ці видатки, особливо Янукович, то йому десь ці кошти треба взяти.

Відомо, що у передвиборчій програмі Віктора Януковича в основному наголошується на соціальній політиці: програма будівництва соціального житла, адресна допомога малозабезпеченим сім’ям, збільшення соціальних виплат, підняття мінімальної пенсії тощо. Своєю чергою, Юля Тимошенко пропонує зменшення податкового навантаження та скасування деяких податків. Чи можливо її наміри впровадити сьогодні в життя?

Я думаю, що зменшення податків не відбудеться, хто б не став президентом. Це нереально в нинішніх умовах. Також я не знаю, як вирішуватиметься питання повернення ПДВ. Прикордонні регіони мають досить клопоту з цим. На мою думку, сьогодні цієї проблеми в достатній мірі не знає Тимошенко і зовсім не знає Янукович. Йому поки що цю інформацію не донесли в повній мірі. Це людина, якій треба час для того, щоб вивчити це все і розібратися в тому. Юлія Тимошенко поки що розібралася, але ще не вникла, оскільки відкладає це на пізніше. Якщо вони вникнуть - жахнуться від цього.

Якщо говорити про відмінності у їх програмах, то є ще такий момент: якщо прийде Юлія Тимошенко, то в неї частина заходів будуть непопулярними, але можуть дати більш позитивний результат. Якщо прийде Янукович, він може зробити низку популярних заходів, але результат може бути менш ефективним. По суті, якщо говорити про те, який варіант сьогодні потрібний Україні, то вкрай необхідний непопулярний варіант. Коли не буде зайвих виплат, пільг, субсидій тощо, але через 2 роки результат розвитку. Низка виплат, допомоги, дотацій буде для нас зашморгом і ми з цієї ями не виберемося.

Тимошенко бачить все таки необхідність перехворіти, а потім рухатися. А Янукович, відверто кажучи, ще трошки живе спогадами про Брежнєвські часи.

Якщо глянути на Львівщину, як на окремий регіон, де в міру розвинений малий і середній бізнес, сфера торгівлі тощо. Хто з цих двох кандидатів краще впорається з забезпеченням стабільного економічного розвитку області?

В принципі, якщо говорити про те, хто з президентів ліпше докладеться до розвитку Львівщини, то я б сказав, що ні один з них особливо не докладеться. Ні Тимошенко, ні Янукович на 99% не уявляють, який економічний стан Львівської області. Вони просто не уявляють. Консультанти, які ведуть з ними такі робити, грубо кажучи, ознайомчого характеру, не доносять об’єктивної інформації. Крім того, у Януковича і Тимошенко складається картина, що Львівщина – регіон з потужними хитрими людьми, людьми, які десь, щось заробляють, але регіон, який особливо не створює валового внутрішнього продукту і в них картина не така об’єктивна.

Для Львівщини не настільки потрібно плекати малий бізнес, скільки потрібно, щоб середній бізнес став великим. Це необхідно. Тут не потрібно якихось пільг, підтримки, просто потрібно елементарно впорядкувати і зробити прозорими всі процедури. Сьогодні це жахлива павутина, яка несе значні витрати.

Також, на мою думку, оцінюючи потуги, які були зроблені в частині створення вільних економічних зон, зон пріоритетного розвитку, я б оголосив Львів зоною пріоритетного розвитку. Це можна зробити, тому що по-перше: у Львові ще не втратили приміщення, де можна щось зробити, по-друге: не втратили трудовий потенціал і по-третє: близька прикордонна територія. Інвестори на це дуже звертають увагу. Таких міст як Львів не так багато в Україні.

До речі, до прем’єрства Юлії Тимошенко були вільні економічні зони, але вона одним розчерком пера ввела ПДВ на ввезення обладнання, пристроїв тощо і відразу автоматично все заглухло. Це її мінус. Ці зони пріоритетного розвитку були поховані.

Якщо зробити Львів спеціальною економічною зоною, то це буде шанс для нас. Навіть регіональна влада могла б підказати, тому ж Януковичу, щоб він не морочився зі Львовом, реалізувати це. Бо Львів завжди буде морокою для Януковича, якщо він стане президентом. Юля Тимошенко може мати якісь національні програми, але Львів буде окремим. Східняки ще можуть витягувати тими галузями, які у них є, а Львів вже їх немає. Тут немає промисловості, проте є потенціал, який потребує поштовху зі сторони, наприклад, як Шанхай.

Для прикладу, зняття мита, ПДВ при ввезені певного обладнання – один дрібний момент, але дає поштовх для розвитку.

Є ще підприємства, які до кінця не вмерли і їх потрібно негайно реанімувати. Той самий автобусний завод. На мою думку, без Заходу ми тут нічого не зробимо. Зі Сходу навряд чи прийде хтось особливий з капіталом, з Києва теж. Місцевій владі потрібно готувати проекти для цього.

Львів не є депресивним містом. Це просто місто, яке потихенько вмирає. Жити лише на одних традиціях не можна.

Але багато місцевих політиків заявляє про необхідність розвитку у Львові і області сфери послуг, зокрема у туризмі.

Візьмемо, наприклад, Краків. Я там звернув увагу на те, що промисловість щезає, місто залишається для студентів, туризму і частково інфраструктура, банки тощо. Ми можемо також піти цим шляхом, але виникає питання чи це варто. Може це й класно, але якийсь потенціал десь лишається. Ми не можемо з промислових місць зробити скверики і водити туди туристів. Є ще одна проблема: ми не будемо найближчих 10 років мати розвиток такого туризму, як є у Польщі, Чехії, Словаччині. За оцінками всіх аналітиків, ми маємо набагато вищу вартість послуг, порівняно з найнижчою якістю. Проживання в готелях, харчування є дороге, порівняно з тим, що є в Європі. Якщо хтось сьогодні заявляє, що нас буде годувати туризм, то це повна нісенітниця. Такого бути не може. Потрібно все потрохи розвивати.

От власне для Януковича і Тимошенко це місто зі своїми традиціями, в гуцульському вбрані, танцює в кептариках, яке буде співати, підтримувати якийсь рівень культури і берегти мову.

Звернемо увагу на фінансовий сектор. Наприклад, Юлія Тимошенко у своїй програмі пропонує зниження ставки за кредитом до європейського рівня, а також затвердження курсу гривні у відношенні до долара на рівні 6,5 грн.. Чи ці показники є реальними для виконання і скільки часу потрібно на їх досягнення?

Цього не зробить жоден президент, навіть якщо б до влади прийшов де Голль. Це можуть зробити самі банки. Сьогодні весь капітал українських банків складає приблизно 70 млрд. USD. В населення на руках є десь понад 40 млрд. USD. Для того, щоб банківська система збила ставки за кредитами до 5%, потрібно, щоб капітал банківської системи сягнув хоча б десь 1 трлн. USD. Активи одного японського банку складають 3 трлн. USD. Якщо ми маємо такі невеликі масштаби фінансів, які перебувають в руках банківської системи, то не можемо забезпечити великий наплив ресурсів. Щоб були низькі відсотки, потрібно багато ресурсів, а сьогодні ресурси зосереджені не в банках, а вони на руках в людей, в тіні, багато підпільного кредитування і т. д.

З іншої сторони, банківська система сама по собі не збагатіє. Тому потрібно, щоб почалися процеси вливання капіталу.

Сьогодні Нацбанк зробив розмір капіталу банку – 10 млн. євро. Це смішна цифра. Це канадський студентський кооператив. І Нацбанк розуміє, що вище підняти не можна, оскільки є загроза, що банки випадатимуть з обойми.

Словом, щоб збити вартість відсотків за кредитами потрібно влити дуже багато грошей у банківську систему. Це може робити Захід і Львів може в цьому сенсі мати вигоду.

Проте є прогнози, що Західні фінустанови будуть згортати свої програми у інших країнах в цьому році.

Я згідний, тому заяви, що відсоток за кредитами буде нижчий звучать непрофесійно. Такого зробити не можна, оскільки потрібно влити величезні гроші у систему. Крім того, банкіри прогнозують, що буде ще певний спад банківської системи. По великому рахунку, ми ж не знаємо, що конкретно відбувається в банках, а в банках іде скорочення персоналу, скорочення обсягів операцій. Стабілізація досить в’яла і може бути, що банки ще дадуть падіння.

Скажімо, якщо за 2010 рік буде приріст активів банків на 10-20%, то це буде дуже великий показник. А це, насправді, плачевно. Попередні роки у нас були двохкратні, трьохкратні зростання обсягів операцій. У 2008 році пішло вже падіння. Якщо обсяг кредитів і активів банків зросте десь на 10%, то фактично, це означає, що буде десь трошечки вирівнювання розвитку, а це не може бути підставою для того, щоб появилися великі фінансові ресурси. Те, що Юлія Тимошенко заявила… Думаю, що експерти, які з нею працюють ляпнули дурницю.

Виходить, що програми довгострокового кредитування житла, дешевих кредитів для сімей неможливі до виконання.

Ці кошти мають піти з бюджету, а бюджет сьогодні убогий.

Якою, на Вашу думку, буде ситуація з безробіттям у Львівській області в цьому році?

Деякі експерти говорять про те, що рівень безробіття зменшуватиметься, але я думаю, що цього не буде. Думаю, що до літа буде скорочення у деяких сферах і, зокрема, у банківській. Звільнення будуть ще у деяких фірмах. Якщо говорити про осінь, то думаю, що з літа почнеться процес пожвавлення. Піде перерозподіл, з одних сфер скоротили, а в інші будуть набирати. Проте, якщо говорити про будівництво, яке давало найбільші темпи приросту обсягів, то воно ще не оживе. Будівельна індустрія десь через 1,5 року почне набирати обороти. Поки що цього не буде.

Фото: gazeta.ua

Богдан Швед


  Проголосувало (0)   1 2 3 4 5
 Коментарі (2)
отак, 09:50 27.01.2010
прикольно дядько пояснив. а ще б одна з умов Львова, як спеціальної економічної зони, було пиво з пільгами для мешканців міста. кандидат, який би передбачив це у своїй програмі отримав би хорошу підтримку. але, якщо серйонзно, то правильно - ні коровай з вухами, ні блянукович, особливо до розвитку області не докладуться.
potvora, 16:14 22.01.2010
Vdalo! Gramotno! Побільше би такі експерти пояснювали людям що до чого. Бо, нарід, загалом тупий.

Залишити коментар

І'мя:
Коментар:
Введіть число зображене на малюнку:

Якщо ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

последние новости

Новини


Loading...

Новини компаній

Підприємства

Групи підприємств



Новости Дня 
Rambler's Top100
Вголос інтернет-газета Copyright ©2009
Інформаційне агентство "Presstime.com.ua"
При повному або частковому відтворенні матеріалів активне посилання на Вголос обов'язкове.
Адмініcтрація сайту може не поділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали
Система Orphus