Вхід|Реєстрація

Єдина країна - Единая Страна!

 Єдина країна - Единая Страна!

Їхати чи йти: Чого чекати від цін на пальне?

Вівторок, 13 Травень, 2014 - 20:15
Їхати чи йти

Впродовж останнього часу вартість пального на українських АЗС зростала так сама стрімко, як і курс долара та євро. Втім, гривня на міжбанку стабілізувалась вже понад два тижні назад, а ціни на бензин повертатись до попереднього рівня не поспішають. На думку експертів, нафтотрейдери втримують ціни, аби вберегтися від можливих курсових коливань.Ціни на АЗС

Ціни на бензин сьогодні є чи не найбільшим головним болем автовласників. Аби хоч трохи зекономити, водії навіть намагаються обмежити свої поїздки, більше ходити пішки, а дехто пересідає на велосипеди. І це не дивно, адже в першій половині квітня вартість пального на автозаправних станціях зростала ледь не кожного дня. Вже до половини місяця середня ціна на бензин А-95 в Україні сягнула 15,19 грн. за літр – на 42,5% більше,  ніж на початку року. За оцінкою Мініекономрозвитку, лише з 10 до 22 квітня споживчі ціни на А-95  підвищились в середньому на 8,1%, а ціни на дизпаливо виросли в середньому на 9%.

Основною причиною різкого зростання є залежність від закордонного пального та знецінення гривні. Адже близько 80% нафтопродуктів в Україні − імпортоване. Нафтотрейдери ж розраховуються за паливо доларами, вартість яких на міжбанківському ринку з початку року зросла більш ніж на 40%. Втім, підкоривши рекордну позначку у 13,8 грн. за долар, напередодні Великодніх свят курс гривні знизився і стабілізувався. Однак вартість пального – не змінилась.

Власники АЗС запевняють: продавати дорогий бензин їм і самим не вигідно, бо як тільки ціни зростають – обсяги продажу різко скорочуються. Але іншого виходу, як підвищити ціну – вони не мали.

«Це комусь може здаватись, що операторам вигідно продавати дороге пальне. Нам навпаки дуже невигідно реалізовувати його за високими цінами, тому, що в нас одразу падає реалізація, а ми заробляємо на реалізації. Наш заробіток на літрі пального невеликий, він коливається в межах 3-4%», – розповів «Вголосу» керівник прес-служби мережі АЗС «ОККО» Олесь Пограничний.

Здешевлення не буде

«Ще місяць назад, – каже працівник банку Андрій, на пальне витрачав 600-700 гривень, –  тепер доводиться віддавати майже вдвічі більше. Зниження цін він чекає як «манни небесної», бо сімейний бюджет тріщить по швах – адже зросла вартість практично всього, окрім зарплат.

Втім, дешевого бензину він, які і інші власники авто, дочекаються ще не скоро – нафтотрейдери наполягають, що підстав для зниження цін немає. Вони стверджують, що якби долар коштував 13 гривень, то літр пального продавали б не менш, як за 17,5 грн., а стабілізація курсу дозволяє втримувати ціни на сьогоднішньому рівні.

«Сьогодні ми торгуємо за нижчою ціною, ніж економічно було б обґрунтовано торгувати. Але оператори фактично працюють собі у збиток», – запевнив Олесь Пограничний. За його словами, нині літр бензину мав би коштувати щонайменше на 50-60 копійок дорожче.

«Якщо зараз хтось хоче знизити ціну на пальне на 4 гривні, то для нас це означає, що ми продаємо пальне і більше не маємо за що купити наступну партію. Ми не можемо торгувати собі в збиток, нам тоді простіше закритися. А як себе буде почувати українська економіка, якщо на ринку не буде пального?», – аргументує Пограничний. Втім, запевняє, що у випадку, якщо курс долара буде знижуватись, ціна на пальне також падатиме.

Однак, дорогий долар – не єдина причина дорогого пального. В ціну бензину оператори ринку нафтопродуктів також закладають вартість акцизів, які вони сплачують у євро. З першого ж квітня акциз на дизпаливо зріс майже вдвічі.

«На тонну бензину А-95 ми сплачуємо майже 200 євро акцизу. На початок року один євро коштував 11 гривень, сьогодні вже 16 гривень. Цей податок, звісно, є в кінцевій ціні продукту і його сплачує споживач», – наголошує Олесь Пограничний.

Він додає, що регулювати ціну пального може держава, оскільки безпосередньо впливає на розмір акцизу, але зважаючи на брак коштів в бюджеті – цього ніхто не робить.

«Коли наші заправки пікетували, ми пропонували, де можна спробувати шукати знижку на продукт. На ціну нафти на світових ринках ми ніяк не вплинемо, а на величину акцизу держава може прямо впливати. По-перше, вона може прив’язати вирахування акцизу до курсу євро, який був на початку року, тобто до 11 гривень, або ж може дещо знизити сам акциз: нараховувати не 200 євро, а трохи менше», – каже Пограничний.

Водії пікетують, АМКУ –  попереджає

Експерти паливної галузі підтверджують, що держава нині дотримується нейтральної позиції: де-факто вона на боці населення, яке вимагає дешевшого пального. Але кардинально у ситуацію на ринку нафтопродуктів не втручається, обмежуючись попередженнями фірм-операторів.

Водночас, у Антимонопольному комітеті України заявили, що для одночасного підвищення цін на пальне підстав не було. За розрахунками АМКУ, бензин А-95 іноземного походження нині не повинен бути дорожчим, аніж 14,95 грн. – 15,45 грн. за літр.

«Роздрібні ціни учасників ринку – більше, ніж на гривню за літр перевищують ті ціни, які могли б бути встановлені в умовах жорсткої конкуренції, що забезпечує суб'єктам господарювання додатковий прибуток у сотні мільйонів гривень на місяць», – заявили в Антимонопольному. Відтак, нафтотрейдерів зобов’язали знизити ціни, але вони проігнорували попередження, тож Антимонопольний комітет запідозрив кількох операторів у ціновій змові.

«Суб'єкти господарювання, які реалізують пальне на АЗС під брендами «ОККО», «WOG», «Shell», «Parallel» та деяких інших, ціни не знизили та встановили їх на бензин А-95 на рівні 15,99-16,07 грн. за літр. Водночас надана ними інформація не дає підстав для висновку щодо обґрунтованості саме таких цін», – повідомили в АМКУ.

У разі, якщо перевірка підтвердить порушення цими операторами законодавства про захист економічної конкуренції, Антимонопольний комітет обіцяє «вжити вичерпних заходів щодо припинення порушення». Та чи зможе комітет не на словах, а на ділі покарати винних – доволі сумнівно. Адже це попередження, як і попередні, оператори можуть просто не взяти до уваги.

Тим часом, у ситуацію втрутились Автомайданівці. Боротись з ціновим свавіллям вони вирішили так, як добре вміють – блокадою автозаправних станцій. Такі протести з вимогою знизити ціни на пальне прокотились всією Україною.

«Суттєве підвищення цін на пальне не може залишити нас осторонь. Спершу це підвищення було вмотивоване ростом курсу валют. Зараз ситуація на валютному ринку стабілізувалась, а пальне і досі не подешевшало», – кажуть активісти.

Дорожче, чи дешевше?

У свою чергу, директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко відзначає, що сьогодні бензин на АЗС і справді мав би коштувати на 50-70 копійок дешевше встановлених цін. Втім, на його думку, оператори не вірять у стабільність курсу і використовують момент, аби компенсувати отримані під час валютних коливань втрати.

«Ситуація на валютному ринку поки що залишається невизначеною і достатньо нестабільною. Тому трейдери закладають в ціну певні ризики, щоб убезпечити себе», – розповів експерт.

Крім того, каже Омельченко, власники автозаправних станцій дозволяють собі балансувати з цінами через слабкий контроль Антимонопольного комітету, який сьогодні все ще не може проводити ефективну політику.

«Якщо ситуація на валютному ринку зміниться, якщо люди дійсно повірять в стабілізацію, то це знайде своє відображення у тому, що формування цін на ринку пального буде більш адекватним і відповідатиме ринковим умовам. Тут також є величезна роль Антимонопольного комітету, який би мав відслідковувати неконкурентні змови не просто на словах, лозунгами чи заявами. Мають бути розроблені методики, які б дозволяли АМКУ жорстоко і об’єктивно оцінювати ситуацію», – наголосив Володимир Омельченко.

Мар’яна Білозір, «Вголос»